صفحه اصلی > نوشیدنی ها و تغذیه سالم : رابطه نوشابه های انرژی زا و بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان

رابطه نوشابه های انرژی زا و بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان

رابطه نوشابه‌های انرژی زا و بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان

بر اساس مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه ییل انجام شده، مصرف بالای نوشابه های انرژی زا که معمولاً بسیار شیرین هستند، می تواند خطر ابتلا به بیش فعالی و کم توجهی را در دانش آموزان مدارس راهنمایی تا ۶۶ درصد افزایش دهد.

این یافته ها که توسط پایگاه خبری هم آگاه منتشر شده، نشان دهنده اهمیت کنترل مصرف نوشیدنی های شیرین برای دستیابی به موفقیت تحصیلی است و توصیه های کنونی برای محدودسازی این نوع نوشیدنی ها در بین دانش آموزان را تأیید می کند.

در این تحقیق، که نتایج آن در مجله Academic Pediatrics منتشر شده، تیم تحقیقاتی به سرپرستی ژانت Ickovics، مدیر CARE (اتحاد جامعه پژوهش تعامل) در دانشکده بهداشت عمومی، ۱۶۴۹ دانش آموز راهنمایی را به طور تصادفی از مدارس شهری در ایالت کنتیکت انتخاب کرده و مورد مطالعه قرار دادند. محققان همچنین بر لزوم اجتناب کودکان از نوشیدنی های انرژی زا تأکید کرده اند، زیرا این نوشیدنی ها علاوه بر داشتن مقادیر بالایی از شکر، معمولاً حاوی کافئین نیز هستند.

رابطه نوشابه های انرژی زا و بیش فعالی

یافته های تازه نشان می دهند که پسران نسبت به دختران بیشتر به سمت مصرف نوشابه های انرژی زا گرایش دارند، و این تمایل در میان پسران با پیشینه اسپانیایی، پرتغالی و سیاهپوست بیشتر از همتایان سفیدپوست آنها است. میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 12.4 سال بوده و عوامل مربوط به مصرف سایر نوشیدنی های شیرین در آن کنترل شده است. Ickovics بیان میکند: «افزایش مصرف نوشیدنی های حاوی شکر بالا، خطر بیش فعالی و کمبود تمرکز را در دانش آموزان مدارس راهنمایی افزایش میدهد.

ما به والدین توصیه میکنیم که مصرف نوشابه های انرژی زا را در میان فرزندانشان محدود کنند و از استفاده کودکان از این نوشیدنی ها جلوگیری کنند». هرچند که برای فهم دقیقتر اثرات و مکانیزم های مرتبط با نوشیدنی های انرژی زا و بیش فعالی به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما مطالعات پیشین رابطه مستحکمی بین اختلال بیش فعالی (ADHD) در کودکان و کاهش عملکرد تحصیلی آنها را نشان داده اند.

مضرات نوشابه برای کودکان

Ickovics اشاره میکند که ارتباط بین مصرف نوشابه های انرژی زا و اختلال بیش فعالی در یک گروه خاص از کودکان مشاهده شده است، به ویژه در میان کودکان سیاهپوست و آمریکای لاتین. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدنی های شیرین و انرژی زا که مورد علاقه دانش آموزان هستند، حدوداً 40 گرم شکر در هر واحد دارند و دانش آموزانی که در این مطالعه شرکت کرده اند به طور متوسط روزانه دو بار از این نوشیدنی ها استفاده می کردند.

متخصصان بهداشتی توصیه می کنند که کودکان بسته به سنشان باید روزانه بین 21 تا 33 گرم شکر مصرف کنند. کالری های اضافی به صورت چربی در بدن کودکان ذخیره شده و باعث افزایش وزن آنها میشود. Ickovics تأکید می کند که علاوه بر بیش فعالی و کمبود تمرکز، مصرف بالای شکر در نوشابه ها تأثیر منفی بر سلامت دندان های کودکان دارد و می تواند به افزایش وزن منجر شود. در حال حاضر، تقریباً یک سوم دانش آموزان در آمریکا با مشکل اضافه وزن یا چاقی مواجه هستند.

شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

فواید دانه های کنجد در بیماری های مختلف

کنجد محصولی است که عمدتاً برای روغن موجود در دانه های آن…

۴ مهر ۱۴۰۳

کالری فست فودها و مخلفات آن

در دنیایی که زمان به یک کالای ارزشمند تبدیل شده است، فست…

۶ خرداد ۱۴۰۳

نکات مهم هنگام خرید مرغ

زمانی که قصد خرید مرغ خام از بازار را دارید، انتخابی هوشمندانه…

۵ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید