صفحه اصلی > فست فود : طرز تهیه فلافل ساده خانگی به روش اهوازی ها

طرز تهیه فلافل ساده خانگی به روش اهوازی ها

فلافل اهوازی

دستور پخت فلافل اهوازی را در آموزش آشپزی سایت کماجدان مطالعه کنید. فلافل، غذایی غنی و محبوب در میان نسل های مختلف است. این ساندویچ لذیذ به قدری متنوع است که تصور آن برای بسیاری دشوار است. فلافل در شهرها و کشورهای مختلف با طعم ها و مزه های گوناگون تهیه می شود، اما همه آنها بر پایه ای مشترک، یعنی نخود، بنا شده اند.

فلافل اهوازی یا فلافل عربی؟

مقاله ای که پیش رو دارید به آموزش فلافل اهوازی اختصاص دارد، زیرا نمی توان تمامی انواع فلافل را در یک نوشتار به تفصیل شرح داد. امیدواریم در آینده فرصتی برای آموزش سایر انواع فلافل نیز فراهم آید. برای اطلاع شما عزیزان، باید بگوییم که فلافل بیشتر در کشورهای عربی مانند عراق و لبنان محبوبیت دارد، اما در ایران نیز به نام هایی چون فلافل خوزستانی، فلافل لشکرآبادی اهواز و فلافل بندری شناخته می شود.

ساندویچ فلافل

سایت کماجدان توصیه میکند که از خوردن ساندویچ فلافل در بیرون از منزل خودداری کنید. دلیل این مخالفت، استفاده مکرر از روغن های سرخ کردنی است که می تواند به سلامتی آسیب برساند. متأسفانه، برخی از فروشندگان به سلامت مشتریان خود اهمیت نمی دهند و با استفاده بیش از حد از روغن های سرخ کردنی، ریسک های بهداشتی را افزایش می دهند. به همین دلیل، تهیه فلافل در خانه و در کنار خانواده، گزینه ای سالمتر و ایمن تر است.

طرز تهیه فلافل ساده خانگی

مواد لازم فلافل اهوازی

نخود : 500 گرم

تخم مرغ : 3 تا 4 عدد

گشنیز : 250 گرم

زیره ی کوبیده : 1 قاشق سوپخوری

فلفل قرمز کوبیده : 1 قاشق چایخوری

آرد گندم : 3 تا 4 قاشق سوپخوری

آبلیمو : 2 تا 3 قاشق سوپخوری

روغن مایع برای سرخ کردن : به مقدار لازم

نمک : به قدر کافی

فلافل اهوازی

طرز تهیه فلافل اهوازی

برای تهیه فلافل اهوازی خوش طعم، ابتدا نخود را بپزید. (نخود را از قبل خیس کنید تا سریعتر پخته و از نفخ جلوگیری شود. نخود باید کاملاً پخته و نرم شود). پس از پخت، نخود گرم را چرخ کنید تا به شکل پورهای نرم درآید.

گشنیز را بشویید، خشک کنید و ریز خرد کنید. تخم مرغ ها را با زیره، نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه مخلوط کنید (اگر از فلفل سیاه استفاده میکنید، یک قاشق چایخوری زعفران را در کمی آب جوش حل کرده و اضافه کنید). این ترکیب را به پوره نخود اضافه کرده و خوب هم بزنید.

گشنیز خرد شده را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. روغن مایع را در تابه ای مناسب بریزید و داغ کنید (باید داغ باشد اما دود نکند). از مایه فلافل، گلوله هایی به اندازه یک تخم مرغ بردارید، در آرد بغلتانید و با دست صاف و گرد کنید.

مطمئن شوید که سطح گلوله ها کاملاً صاف است. سپس آنها را در روغن داغ بیندازید و حرارت را کمی کاهش دهید.

هنگامی که یک طرف فلافل طلایی شد، آنها را برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی شود. برخی افراد برای جلوگیری از وا رفتن فلافل، تخم مرغ اضافه می کنند، اما این کار در دستور پخت های آشپزهای حرفه ای مرسوم نیست.

طرز تهیه سس فلافل

مواد لازم برای سس فلافل

پودر انبه : ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری

سرکه : ۴/۱ پیمانه

آب : به میزان لازم

نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه سس فلافل بندری

رب گوجه فرنگی ، پودر انبه ، سرکه، نمک و فلفل را در ظرفی ریخته کم کم آب اضافه کرده به حدی که بصورت سس رقیقی شود، سپس روی حرارت قرار داده تا بجوشد و مقداری غلیظ شود.

قالب فلافل

اگر می خواهید همانند فست فودها فلافل یک شکل و یک اندازه داشته باشید قالب فلافل را تهیه کنید و خیلی راحت و بدون کمترین هزینه قدم اول را برای تزیین فلافل خود بردارید.

قالب فلافل

ادویه فلافل

همانطور که ملاحظه فرمودید ادویه فلافل نمک ، فلفل ، زیره ، نعنا ، جعفری است.

برخی که به فکر سلامتی خود هستند در ساندویچ خود بجای استفاده از خیار شور از خیار تازه استفاده می کنند. شما چطور 🙂

برچسب ها :
شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

سمبوسه به سبک خوزستانی ساده ولی خوشمزه

سمبوسه، غذایی سنتی و پرطرفدار در استان خوزستان است و علاقه مندان…

۱۰ خرداد ۱۴۰۳

کالری فست فودها و مخلفات آن

در دنیایی که زمان به یک کالای ارزشمند تبدیل شده است، فست…

۶ خرداد ۱۴۰۳

پیتزا مخلوط خانگی

در بخش آموزش آشپزی سایت کماجدان، به شما دستور پخت پیتزا مخلوط…

۵ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید