صفحه اصلی > تغذیه سالم : فواید دانه های کنجد در بیماری های مختلف

فواید دانه های کنجد در بیماری های مختلف

خواص دانه های کنجد

کنجد محصولی است که عمدتاً برای روغن موجود در دانه های آن کشت می شود، به همین دلیل به عنوان یک دانه روغنی شناخته می شود. این گیاه بومی مناطق گرمسیری در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است.

دانه های کنجد غنی از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. این دانه ها معمولاً به برخی غذاها اضافه می شوند تا طعم مغزی و بافت تردی به آنها بدهند.

دانه های کنجد همچنین به عنوان یک ماده در صابون، لوازم آرایشی، روان کننده ها و داروها استفاده می شوند.

فواید کنجد

دلیلی وجود دارد که مردم از زمان های دور در سراسر جهان دانه های کنجد را کشت می کنند. علت اهمیت دادن به کنجد فواید بسیار زیاد آن است.

کاهش کلسترول توسط کنجد

دانه های کنجد حاوی لیگنان ها و فیتواسترول ها هستند که ترکیبات گیاهی هستند که می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. فیتواسترول ها همچنین به تقویت پاسخ ایمنی شما و کاهش خطر برخی از سرطان ها کمک می کنند.

محققان دریافتند که از میان تمام مغزها و دانه هایی که معمولاً در ایالات متحده مصرف می شوند، دانه های کنجد بالاترین محتوای کل فیتواسترول را با 400 تا 413 میلی گرم در هر 100 گرم دارند.

دانه های کنجد به جلوگیری از فشار خون بالا معروف هستند.

مبارزه با عفونت ها با دانه های کنجد

سسامین و سسامولین موجود در دانه های کنجد به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی خود شناخته شده اند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی شما مهم هستند زیرا با کند کردن آسیب به سلول ها، بدن شما را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کنند.

فعالیت ضدباکتریایی دانه های کنجد ثابت کرده است که با عفونت های استاف و گلودرد استرپتوکوکی و همچنین قارچهای پوستی رایج مانند قارچ پای ورزشکار مبارزه می کند.

دانه های کنجد برای سلامت دهان مفید است

دانه های کنجد همچنین میتوانند باکتری هایی که باعث پلاک روی دندان های شما می شوند را از بین ببرند. یک روش قدیمی به نام کشیدن روغن نشان داده است که وقتی به طور منظم و صحیح انجام شود، به بهبود بهداشت و سلامت دهان شما کمک می کند. روغن کنجد یکی از رایجترین روغن های مورد استفاده در این روش است که شامل چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن در دهان شما هنگام بیدار شدن از خواب در صبح است.

ممکن است باروری را در مردان افزایش دهد

دانه کنجد وقتی به رژیم غذایی مردان اضافه می شود، ممکن است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد و باروری مردان را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2013 منتشر شده در مجله تحقیقات علوم پزشکی نشان داد که به 25 مرد نابارور، بین 27 تا 40 سال، به مدت سه ماه دانه کنجد داده شد. آنها بهبود قابل توجهی در تعداد و تحرک اسپرم خود نشان دادند.

کنجد و کمک به درمان دیابت

تحقیقات نشان می دهد که روغن دانه های کنجد اثر بخشی داروهای سنتی دیابت نوع 2 را هنگامی که با هم مصرف شوند، افزایش میدهد.

دیابت نوع 2 یک بیماری مادامالعمر است که به بدن شما اجازه نمی دهد انسولین را به درستی تولید کند. یکی از جنبه های این بیماری قند خون بالا است که به آن هایپرگلیسمی گفته می شود. خوردن غذاهای سالم مانند دانه های کنجد می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا به سطح قند خون هدف خود برسند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد میزان قند خون شما را کاهش می دهند.

کمک به پیشگیری و درمان سرطان

سسامول موجود در دانه های کنجد دارای خواص زیر است:

• آنتی اکسیدان

• ضد جهش (جلوگیری از جهش سلول ها)

• ضد هپاتوتوکسیک (جلوگیری از آسیب کبدی)

• ضد التهاب (مبارزه با التهاب)

• ضد پیری

هر یک از این خواص در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند. سسامول ممکن است توانایی تنظیم آپوپتوز (مرگ سلولی) را نیز داشته باشد، به این معنی که می تواند سلول ها را در مراحل مختلف چرخه سلولی هدف قرار دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این استفاده خاص از دانه های کنجد مورد نیاز است.

فواید دانه های کنجد در بیماری های مختلف

ارزش غذایی دانه های کنجد

دانه های کنجد حاوی انواع مواد مغذی سالم هستند. به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، آنها یک افزودنی عالی برای رژیم های گیاهخواری و وگان هستند. آنها همچنین سرشار از مس هستند که به ساخت و تولید سلول های قرمز خون کمک می کند و همچنین عملکرد سیستم ایمنی شما را پشتیبانی می کند. در واقع، فقط یک فنجان دانه کنجد خشک 163٪ از ارزش روزانه مس شما را تأمین می کند.

دانه های کنجد منبع عالی منگنز و کلسیم هستند که هر دو به رشد سالم و قوی استخوان های شما کمک می کنند. کلسیم همچنین در انتقال سیگنال های عصبی، حرکت عضلات، عملکرد رگ های خونی و ترشح هورمون نقش دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی دیگر موجود در دانه های کنجد شامل موارد زیر هستند:

• فسفر

• منیزیم

• آهن

• روی

• مولیبدن

• سلنیوم

• ویتامین B1

مواد مغذی در هر وعده

یک چهارم فنجان دانه کنجد خشک حاوی:

• کالری: 206

• پروتئین: 6 گرم

• چربی: 18 گرم

• کربوهیدرات: 8 گرم

• سدیم: 4 میلی گرم

• فیبر: 4 گرم

• شکر: 0 گرم

مواردی که باید مراقب آنها باشید

از آنجا که دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، خوردن بیش از حد آنها ممکن است باعث انسداد روده شود.

شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

کالری فست فودها و مخلفات آن

در دنیایی که زمان به یک کالای ارزشمند تبدیل شده است، فست…

۶ خرداد ۱۴۰۳

نکات مهم هنگام خرید مرغ

زمانی که قصد خرید مرغ خام از بازار را دارید، انتخابی هوشمندانه…

۵ خرداد ۱۴۰۳

رابطه نوشابه های انرژی زا و بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان

بر اساس مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه ییل انجام شده، مصرف…

۴ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید