صفحه اصلی > غذای اصلی : طرز تهیه کوفته تبریزی ساده برای 6 نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی ساده برای 6 نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی ساده برای 6 نفر

کوفته تبریزی، با طعمی که زبانزد خاص و عام است، از دلچسبترین غذاهای سنتی ایران به شمار می رود. این غذای لذیذ که نامش برگرفته از شهر تبریز است، در سراسر خاورمیانه به شیوه های مختلفی تهیه میشود، اما آنچه کوفته تبریزی را منحصر به فرد می کند، ترکیبات ویژه و دستور پخت اصیل آن است.

دستور پخت سنتی کوفته تبریزی شامل استفاده از گوشتی است که به دقت در هاون سنگی با دسته ای چوبی کوبیده می شود. به این گوشت، تدریجاً سبزیجات معطر و لپه افزوده شده و به شکل کوفته هایی خوشمزه درمیآیند. در ادامه، نحوه ی آماده سازی کوفته تبریزی به همراه فهرست مواد لازم را به طور کامل برای شما بازگو خواهیم کرد، پس با ما در کماجدان همراه باشید.

در دنیای کوفته ها، انواع متنوعی با نامهای گوناگون وجود دارد، از جمله کوفته کله گنجشکی، کوفته نودچی، کوفته آذری، کوفته ترکی و کوفته قلقی. در این مقاله، به توضیح و تشریح کوفته تبریزی، که شهرتی فراتر از سایرین دارد، خواهیم پرداخت.

طرز تهیه کوفته تبریزی ساده

مواد لازم کوفته تبریزی

مواد لازم کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده 1 کیلو

لپه 1 پیمانه

برنج 1 پیمانه

پیاز 1 عدد

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 2 عدد

سبزی کوفته 5 قاشق غذاخوری

آرد نخود چی 2 قاشق غذاخوری

زعفران، نمک، فلفل، ادویه، دارچین، گل سرخ به مقدار لازم

تره و مرزه به مقدار لازم

پیازداغ 3 قاشق

زرشک، آلو، تخم مرغ پخته و مغز گردو به مقدار لازم

این مقدار مواد برای 6 نفر کافی می باشد.

طرز تهیه کوفته تبریزی ساده

طرز تهیه کوفته تبریزی :

ابتدا برای تهیه سس کوفته درون قابلمه آب ، پیاز داغ ، رب گوجه فرنگی ، کمی ادویه ، دارچین ، زعفران، گل سرخ ، کمی مرزه و تره خرد شده بریزید و بگذارید جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید.

لپه ها را از شب قبل خیس دهید ، لپه ها را بپزید و با آب سرد آبکشی کنید. برنج را نیز بپزید و آبکشی نمایید.

لپه ها و برنج را به همراه 1 پیاز کوچک و نصف گوشت، چرخ کنید. سپس تخم مرغ ها و نصف دیگر گوشت را به همراه سبزی کوفته ، آرد نخودچی ، نمک ، فلفل و دارچین به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید یا ورز دهید ( مانند مایه کباب کوبیده ).

درون کاسه ای یک پارچه توری بیندازید. سپس مقداری از مایه کوفته بردارید ، کمی ورز دهید و داخل کاسه روی توری بریزید و داخل آن یک عدد تخم مرغ پخته ، کمی پیازداغ ، چند عدد آلو و کمی مغز گردو ، زرشک بریزید. روی آن مقداری دیگر از مواد کوفته بریزید سپس با جمع کردن توری خوب گردش کنید تا بصورت یک توپ در اید.

به هر تعداد که میخواهید کوفته درست کنید ( اندازه کوفته ها بستگی به سلیقه خودتان دارد ) ، پس از اتمام کار آرام آرام کوفته ها را در سسی که از قبل اماده کرده اید قرار دهید ( دقت کنید که در زمان قرار دادن کوفته ها سس نباید بجوشد . میتوانید کوفته ها را با توری داخل سس قرار دهید ).

پس از قرار دادن کوفته ها اجازه دهید تا کمی خودشان را بگیرند و سفت شوند. سپس میتوانید کمی کوفته ها را بچرخانید تا آب و روغن به تمام نقاط کوفته برسد.

1 تا 2 ساعت برای پخت کوفته ها زمان لازم است. پس از این زمان کمی شعله را بیشتر کنید تا اب کوفته ها غلیظ تر شود.  میتوانید داخل اب کوفته حدود 2 قاشق آرد نخودچی که با کمی روغن تفت داده شده است بریزید تا غلظت بیشتری داشته باشد. پس از آماده شده کوفته ها اجازه دهید کمی سرد شوند سپس آب کوفته را به ظرف سرو اضافه کنید.

نکات مهم پختن کوفته تبریزی :

برای تهیه کوفته ای با بافتی نرم و لذیذ، ترکیب گوشت گوساله و گوسفند توصیه می شود، زیرا چربی موجود در گوشت به حفظ نرمی کوفته کمک می کند. سبزی های مورد استفاده در کوفته های مختلف میتواند شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، ترخون و مرزه باشد، اما برای کوفته تبریزی، تنها از تره و مرزه استفاده میشود. برنج مورد استفاده در کوفته باید به صورت کته پخته شود تا چسبندگی لازم را داشته باشد.

در تبریز، کوفته ها را با موادی چون پیاز داغ، زرشک، گردو، بادام و کشمش غنی می کنند. سبزی کوفته نیز از ترکیب جعفری، گشنیز، مرزه، ترخون و نعناع تهیه میشود.

هنگام پخت کوفته، مراقب باشید که آب در زمان اضافه کردن کوفته ها به قابلمه نجوشد، زیرا جوشیدن آب میتواند باعث پاشیده شدن کوفته ها شود. آب باید به آرامی و به صورت ریزجوش باشد تا کوفته ها به خوبی سفت شوند. همچنین، برای جلوگیری از ترک خوردن کوفته ها، مهم است که تمام مواد به خوبی ورز داده شوند.

شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

طرز تهیه میگو با روش های مختلف

“من عاشق میگو هستم اما نمی‌دانم چگونه آنها را بپزم، کمک کنید!”…

۹ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

رشته پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که اغلب خانواده ها…

۵ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری

در آموزش امروز سایت کماجدان سراغ طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب…

۲۸ تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید