صفحه اصلی > غذای اصلی : طرز تهیه عدس پلو نذری و مجلسی

طرز تهیه عدس پلو نذری و مجلسی

طرز تهیه عدس پلو نذری و مجلسی

عدس پلو، با عطر و طعمی لذیذ با هر سلیقه ای جور می شود. طرز تهیه عدس پلو نذری نسبت به غذاهای دیگر آسانتر و سریع تر است و برهمین اساس به یکی از محبوبترین انتخاب ها برای سفره های ایرانی تبدیل شده است. این غذا، که با مواد اولیه ای ساده و در دسترس تهیه می شود، نیازمند هزینه ای گزاف نیست و از این رو، گزینه ای عالی برای وعده های غذایی است که می خواهید هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زمانی صرفه جویی کنید. ارزان بودن به معنی بی ارزش بودن نیست و عدس پلو این را با ارزش بالای غذایی اثبات کرده است.

در این دورهی آموزشی جامع، ما قصد داریم تا شما را با فنون و روش های مختلف تهیه ی عدس پلوی نذری آشنا سازیم. از انتخاب مواد اولیه باکیفیت گرفته تا نکات کلیدی در پخت، همه و همه را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید عدس پلویی خوش طعم و مطابق با سنت های نذری تهیه کنید. همچنین، روش های متنوعی برای تهیه عدس پلو را معرفی خواهیم کرد که هر کدام می توانند تجربه طعمی متفاوتی را به شما ارائه دهند.

مواد لازم عدس پلو برای 100 نفر :

 برنج 12 کیلو و 500 گرم
  عدس *  7 کیلو و 500 گرم
 کشمش 2 کیلو گرم
گوشت چرخ کرده 3 کیلو گرم
پیازسرخ شده آماده 750 گرم
 روغن جامد 2 کیلو و 500 گرم
زعفران آماده شده به مقدار لازم
پودر زیره سیاه مقداری
روغن حیوانی مقداری (در حد 1 تا 2 قاشق غذاخوری برای کل روغن مصرفی)

پیش از آنکه به شما دستورالعمل تهیه عدس پلو نذری را ارائه دهیم، باید تأکید کنیم که عدس پلو در اشکال و تنوع های متفاوتی پخته می شود. چه عدس پلوی ساده باشد، چه با افزودنی هایی مانند سویا یا گوشت قلقلی، نکته مهم نیت پاک و خیرخواهانه شماست. فقدان گوشت چرخکرده نمی تواند بر ارزش نیت شما بکاهد.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

دستور پخت عدس پلو نذری :

برنج را از شب قبل خیس کنید. صبح روز بعد، عدس ها را بشویید و خیس کنید تا آماده پخت شوند.

گوشت را به صورت جداگانه تفت دهید تا آب آن کاملاً جمع شود. در همان زمان، پیازهای خرد شده را تا حدی که کمی طلایی رنگ شوند، سرخ کنید. پس از آماده شدن هر دو، آنها را با هم مخلوط کرده و نمک، فلفل سیاه، دارچین، رب گوجه فرنگی و روغن را اضافه کنید. (اگر تمایل ندارید که گوشت عدس پلوی شما رنگ رب داشته باشد، می توانید به جای رب از زعفران دمکرده استفاده کنید تا طعم جدیدی را تجربه کنید.)

پس از گذشت 2 تا 3 ساعت از خیساندن عدس ها، آب آنها را عوض کرده و روی حرارت بگذارید تا پخته شوند. عدس های پخته را کنار بگذارید.

زمانی که برنج به جوش آمد و زمان آبکش کردن نزدیک شد، عدس های پخته را به برنج در حال جوش اضافه کنید تا با هم مخلوط شوند. سپس برنج را آبکش کرده و درون دیگ بریزید. با استفاده از دمکنی، برنج را روی حرارت قرار دهید تا به خوبی دم بکشد و آماده سرو شود.

تهیه عدس پلو مجلسی با کشمش و زیره

کشمش ها را به دقت بشویید و بر روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. پس از خشک شدن، آنها را در روغن کمی تفت دهید تا طلایی و خوش عطر شوند. (توجه داشته باشید که کشمش ها باید قبل از قرار گرفتن روی حرارت کاملاً خشک باشند تا از جوشیدن در آب خود و ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.)

زمانی که برنج به خوبی دم کشید، درب دیگ را بردارید و پودر زیره را به آرامی روی سطح برنج بپاشید. سپس درب دیگ را برای چند دقیقه قرار دهید تا عطر زیره در کل برنج پخش شود. روغن های نباتی و حیوانی را به آرامی گرم کنید، مراقب باشید تا داغ نشوند و بوی سوختگی نگیرند.

در مرحله پایانی، روغن گرم شده را بر روی برنج بریزید و به آرامی برنج را هم بزنید تا عطر روغن به خوبی در آن نفوذ کند. سپس، مقداری از برنج را جدا کرده و با زعفران دمکرده مخلوط کنید، دقت کنید که برنج له نشود. حالا می توانید برنج را در ظروف مورد نظر بکشید و روی آن را با گوشت، پیاز داغ و کشمش تفت داده شده تزئین کنید تا یک غذای نذری خوش طعم و زیبا داشته باشید.

عدس پلو ساده گوشت چرخ کرده ندارد و چون برخی کشمش دوست ندارند کشمش هم ندارد، پیاز داغ را هم در گوشه ظرف قرار دهید تا اگر کسی تمایل نداشت بتواند جدا کند و موجب رنجشش نشود، ته دیگ عدس پلو با نان لواش خوشمزه خواهد شد پس ته دیگ آن را فراموش نکنید ولی مرافب باشید اگر زیر دیگ شما زیاد باشد ته دیگ شما خواهد سوخت پس بهتر است از دو لایه نان لواش استفاده کنید.

شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

طرز تهیه میگو با روش های مختلف

“من عاشق میگو هستم اما نمی‌دانم چگونه آنها را بپزم، کمک کنید!”…

۹ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

رشته پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که اغلب خانواده ها…

۵ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری

در آموزش امروز سایت کماجدان سراغ طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب…

۲۸ تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید