صفحه اصلی > غذای اصلی : طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی

در آموزش امروز سایت کماجدان سراغ طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری رفتیم، شاید بفرمایید همه پختن مرغ را بلد هستند ولی این یک آموزش سطحی نیست و نکات ریز و فنی دارد که باعث خواهد شد سفره شما خاص شود.

طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی از خرید مواد شروع می شود

مواد اولیه همیشه اهمیت بالایی دارند شما اگر آشپز ماهری باشید ولی مرغی داشته باشید که بو می دهد و تازه نیست کارتان سخت خواهد شد، پس نکات زیر را با دقت رعایت فرمایید.

خرید مرغ باید از مکان مناسب و معتبر صورت بگیرد، مرغ تازه بگیرد و دقت کنید بوی تند و غیرمعمول ندهد، روی پوست مرغ دقت کنید سبز یا سیاهی و کبودی نباشد. قبل از خرید به مرغ خریداران قبلی نگاه کنید تا از تازگی آن اطمینان حاصل کنید ببینید کارگر مرغ فروشی می تواند راحت پوست مرغ را جدا کند و یا به سختی این کار را انجام می دهد.

اگر می خواهید در هزینه مهمانی صرفه جویی کنید می توانید بجای خرید مرغ کامل ران مرغ خرید کنید ولی نکته طلایی که باید بدانید این هست که ران مرغ نباید خیلی بزرگ باشد، اگر زیاد بزرگ باشد شما بابت چربی های زیاد آن پول خواهید داد. شما می توانید ران مرغ که به کمر متصل هست تهیه کنید که هم ارزان تر هست و هم اینکه مجلسی هست و در ظرف مهمانان یک تیکه مناسب قرار خواهد گرفت.

احتمال دارد تعدادی از مهمانان ران مرغ نخورند، این افراد معمولا فقط سینه را می خورند، پس یک مرغ درسته هم بگیرید تا با این افراد غافلگیر نشوید.

خرید زعفران

زعفران این غذا را بسیار خوش رنگ، خوش طعم و به معنی واقعی مجلسی می کند، اما برخلاف مرغ که باید همان روز برای خریدش اقدام کنید، زعفران را می توانید از هفته ها و ماه های قبل خرید کنید و خریدی که با عجله صورت نگیرد حتما با کیفیت تر خواهد بود.

متاسفانه زعفران تقلبی در بازار بسیار است، زعفران تقلبی که همانند زعفران اصل رنگ دارد و حتی با کمی زعفران اصل ادغام شده است تا بو و طعم مختصری هم داشته باشد.

بهترین کار این هست که زعفران را از شخص مورد تایید تهیه کنید و همانطور که گفته شد خرید زعفران را دقیقه 90 انجام ندهید، زعفران قدرت ماندگاری بالایی دارد و می تواند ماه ها بدون اینکه ذره ای از کیفیتش کاسته شود باقی بماند.

مواد لازم مرغ مجلسی زعفرانی

6 تکه گوشت مرغ (ران و سینه)

۳ تا ۴ عدد هویج متوسط

۴ قاشق غذاخوری فلفل دلمه ای رنگی نگینی

۱ عدد پیاز متوسط

ادویه ها: نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، دارچین

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم شده

۱ قاشق مرباخوری آبلیمو

۲ تا ۳ قاشق رب گوجه فرنگی

روغن به مقدار لازم

این دستور غذایی برای 6 نفر در نظر گرفته شده است و شما می توانید با افزایش مواد براساس تعداد میهمان های خود این غذای خوشمزه را درست کنید.

طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده

اگر میخواهید غذای مهمانی یا نذری به مقدار زیاد درست کنید باید تجهیزات مناسبی هم تدارک ببینید و مهم ترین وسیله برای این غذا قابلمه و ماهیتابه برای سرخ کردن و پختن است.

وقتی غذای نذری و مجلسی درست می کنید شما وقت کافی ندارید چراکه کلی کار دیگر هم دارید. اولین مرحله سرخ کردن مرغ ها هست که اهمیت بالایی دارد، سرخ کردن مناسب باعث می شود هم مزه غذای شما متفاوت شود و هم اینکه مرغ ها هنگام پختن وا نرود و وقتی مهمان ها مرغ برمیدارن استخوان و گوشت از هم جدا نشوند به قول معروف مثل آش شل وارفته نمی شود.

از انجایی که هنگام سرخ کردن روغن زیادی به اطراف می پاشد حتما از قابلمه با لبه های بلند استفاده کنید، روغن هم به مقدار زیاد بریزید، می توانید با شعله زیاد سرخ کردن را انجام بدهید و برای اینکه هنگام چرخواندن مرغ ها دست شما نسوزه از دستکش های بلند استفاده کنید. حالا که همه چیز را آماده دارید می توانید خیلی سریع مرغ ها را سرخ کنید.

در یک ماهیتابه بصورت جداگانه پیاز را سرخ کنید و هنگامی که طلایی شد به مرغ هایی که سرخ شده اند و آماده پختن هستند اضافه کنید، اجازه بدید چند دقیقه مرغ ها و پیاز سرخ شده باهم در حرارت ملایم سرخ شوند.

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی مناسب مهمانی و نذری

پختن مرغ برای مراسم و نذری

اگر روغن اضافی در قابلمه وجود دارد، حرارت را خوب کم کنید و روغن اضافه را بردارید. حالا باید باقی مواد را اضافه کنید. اول آب را اضافه می کنید، سپس رب گوجه فرنگی سپس ادویه ها و هویج

نیم ساعت بعد می توانید فلفل دلمه را اضافه کنید. ریختن فلفل دلمه بصورت انتخابی است و برخی در این مرحله فلفل دلمه را اضافه نمی کنند و برای خود سس جداگانه با استفاده از فلفل دلمه، قارچ و پیاز خلال شده در رب گوجه درست می کنند. برخی هم فلفل دلمه و هویج را اضافه می کنند ولی در آخرین مرحله از غذا جدا می کنند و فقط اجازه می دهند این مواد طعم و اثر خود را در غذا آزاد کنند.

وقتی همه مواد را در ظرف ریختید مرغ مجلسی شما باید حدود 50 تا 70 دقیقه در قابلمه با شعله ملایم پخته شود و شما در این زمان باید مراقب باشید آب غذا تمام نشود و مرغ هم به اندازه کافی پخته باشد.

در آخرین مرحله 10 دقیقه قبل از اتمام کار آب لیمو و زعفران را با کمی فاصله به غذا کنید.

تزیین و سرو مرغ زعفرانی مجلسی

برای تزیین مرغ زعفرانی می‌توانید از خلال بادام، زعفران دم کرده، زرشک، جعفری و غیره استفاده کنید اما اگر به دنبال طعمی متفاوت هستید می‌توانید از سیب زمینی سرخ کرده هم استفاده کنید.

می توانید برای متفاوت کردن مزه غذا به سلیقه مهمان از خیارشور ، لیمو ترش هم در ظرف غذا استفاده کنید.

این غذا را می توان با نان و برنج سرو کرد و در سایت کماجدان طرز تهیه برنج مجلسی و عمومی وجود دارد.

شما در سایت آموزش آشپزی کماجدان ، طرز تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی را آموزش خواهید دید. آموزش ها کاملا رایگان خواهد بود و سعی خواهیم کرد مواد مورد نیاز نحوه پختن غذاهای لذیذ را بصورت کامل و درست برای شما شرح بدهیم.
پست های مرتبط

طرز تهیه میگو با روش های مختلف

“من عاشق میگو هستم اما نمی‌دانم چگونه آنها را بپزم، کمک کنید!”…

۹ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

رشته پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که اغلب خانواده ها…

۵ مهر ۱۴۰۳

طرز تهیه بیف استراگانوف اصل روسی

در دهه های ابتدایی قرن نوزدهم، زمانی که بیف استراگانوف در دل…

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید